A Kabbala, a zsidó ezotéria a nyugati mágikus hagyományok egyik forrása, amely maga is az ősi Babilóniából származik.
A cikksorozatunkban a kiváló kutató, Tarr Dániel összefoglalóján át mutatjuk be a teremtés művét a zsidó ezotériában.
Elsőként a teremtés fogalmával szükséges megismerkednünk.
Tartalomjegyzék
1. A Teremtés fogalma a Kabbalában – A teremtés – a Szefirák
A Kabbala a zsidó ezotéria összefoglaló neve.
Végső, rendszerezett formáját az európai Kabbala kialakulásával kapta meg, mely a XII-XIII. századi Provenceben működő Montpelleri Egyetem munkásságához köthető.
Hires kabbalisták
Ide köthető híres kabbalisták Nathan ben Zakariás, Jeruzsálemi Graffatzi, Tibbon, és Lunei Sámuel.
Az Írott Kabbala[1] rengeteg rész’tudományt’ foglal magában, mint például a:
- Gematria, (betűk számmágiája),
- Notarikon (névmisztika), és
- Temura (számmisztika).
Későbbi, a XIII. század végére kialakuló “tudományai” a Notarikon egyik ága, az Abulafia, a Temura egyik fajtája, a Numerológia, Kabbalista Asztrológia és a legfontosabb, a Tarot.
Ekkori fontos kabbalista iskolák a:
- Vak Izsák iskolája (1180-1210), aki az emanációk tanát hirdette,
- a Warmsi Ekazár iskolája (1220), gemátriai tanulmányaiért,
- Abulafia és Gikatilia iskolája (1245-1300).
A korszak ismert, keresztény kabbalistája Raymondus Lullus (1232-1316), későbbiek pedig Ludovico Lazarellius (1450-1500), Thomas More (1478-1535), és a Rotterdami Erasmus (-1536).
A Kabbala tanítása a zsidók szent könyvén a Tórán alapul.
Azt mondhatjuk, hogy a Tóra ezoterikus exegézise.
Esősorban a Tóra két kiemelt könyvével foglalkozik: a Genezis bevezető fejezeteivel és Jákob Létrájával, valamint Ezékiel próféta könyvével.
Ennek az az oka, hogy az előbbi a teremtés kibomlását felső nézőpontból ábrázolja, míg az utóbbi a világegyetemet alulról szemléli.
Mint ezoterikus exegézis megkülönbözteti a világról alkotott felfogásunk négy különböző szintjét, melyek hierarchikusan egymás alá rendel: A legalsó szint a Pesat, a következő a Remez, majd a Drus és legvégül a Sod realizációs szintje.
Ezek a megértés különböző nevei, és az exegézis különböző szintjei.
- A Pesat a nyelvi megértés szintje, a szó szerinti értelmezés – a tömeg szintje, az Ezékieli vízió földje, a test.
- A Remez az allegorikus megértés szintje – az egyén szintje, az Ezékieli vízió tűzszekere, a lélek (psziché).
- A Drus az uralom szintje – a beavatottak (a király és pap) szintje, az Ezékieli vízió trónja, a tudat (spiritus).
- A Sod a megvalósítás szintje – Adam Kadmon (az első (isteni) ember) szintje – az Ezékieli vízió embere, az Istennel való legvégső egyesülés.
Ez maga a Kabbala.
A Kabbala a Teremtést fogalmát kettős értelemben használja.
Mivel hermetikus rendszer, elfogadja a világ mikro-makrokozmikus azonosságát, vagyis hogy az ember és a kozmosz valójában egyazon princípium, analógiába hozható látszólagos különbözőség.
Ezt mondja ki Hermes Trismegistos Tabula Smaragdinája:
“Verum est, certum et verissimum, quod est,
superius, naturam habet inferiora et ascendens naturam descendentis.” |
“Kétség nélkül való, biztos és igaz,
hogy ami fent van az megfelel annak ami fent van, és ami fent van az megfelel annak ami lent van.” |
Ezért a Teremtés is jelenti egyszer a Világ teremtését, és az Ember teremtését, ugyanakkor ez a kettő egy és ugyan az.
Az a törvényszerűség, ami megfigyelhető a körülöttünk lévő világban, magában az emberben is ugyanúgy felfedezhető – nincs különbség; ugyanazok az erők építik fel és mozgatják az embert, mint a külső világot.
Ezért a teremtés folyamata az emberben végigmenő folyamat is.
Így megfordítva a Teremtést, az Ember visszajuthat Istenhez, eljuthat az unio mysticaig.
A Kabbala teremtését két tanítás fejti ki nekünk, az egyik a Kelippotok (héjak) tanítása, másik a Sefirotok (edények) tanítása.
Ez a két tanítás teljesen lefedi egymást, csak képi leírása különbözik egymástól.
Nagyon röviden megrópbálom összefoglalni őket. Mindkettő abból indul ki, amit a Tóra mond:
Kezdetben volt a káosz, a rendezetlen mindenség (zimzum meo), amely maga a teljes üresség (keroma) volt.
A rendezetlen mindenség szféráján túl volt a Végtelen Fény (en sof aur), mely az abszolút Semmi (ayin) és az abszolút Minden (ayin sof) volt – a teljes telítettség (pleroma).
A Teremtés nem más mint a végtelen, isteni fény útja, mely maga köré rendezi a rendezetlen mindenséget, és kiáradásában négy világot hoz létre: az Aziluth (“kiárdás”), a Beriah (“teremtés), a Yetzirah (“megformálás”) és az Assiyah (“cselekvés”) világát.
Az Aziluth az Ég és Föld távolságát választja el a Semmitől. Az Aziluth az a Világ, melyet a meg nem nyilvánultból Isten Tíz Hangja hívott életre.
A látomásos kabbalista mű, a Síúr Qomá részletes leírásai, sőt a Zóhár is ezeket az Első Ember (Adam Kadmon) mivoltára vonatkoztatják.
A fej, a szakáll, akár meg az isteni test is, továbbá ennek méretei nem egyebek, mint az Aziluth világának lefektetésére szolgáló metafizikus jelképek.
Enélkül a természeti ember mit sem tudna a Kiáradás Világáról.
A Végtelen Fényből áradt ki, így az egymástól elkülönülő világok, az Aziluth négy szintjéből áramlanak elő.
Így az isteni teremtőerőből születik meg a Beriah, azután az isteni erő továbbárad, s a Teremtés Világából felmerül a Yetzirah, majd a Formálás Világából létrejön a legalsó világ, a Készítés Világa, az Assiyah.
Ily módon rendre három alsóbb világ keletkezik a Változatlan Egység Isteni Világán belül. A legfelső világ az örök, isteni világ egységét jelenti – ez a Tűz, az Isten Fénye; a második világ az attól elkülönülő szellemi világot – ez a Levegő, az Ember legfelső attribútuma; a harmadik világ az abból lebomló lelki világ – ez a Víz, az Ember lelkisége; a negyedik világ a teremtés végét jelentő anyagi világ – a Föld, az Ember teste.
A kabbalista életfa
Továbbá a Kelippot tanítás szerint a Végtelen Fény kiáradása tíz héjat hoz létre az abszolút isteni közép körül, vagy ahogy a Szefirák tanítása fogalmaz, tíz ‘csomót’ hoz létre az isteni világból leszálló úton, megalkotva a Kabbala legelterjedtebb szimbólumát a Kabbalista Fát.
Ezek: Keter, Hokmah, Binah, Hesed, Gevurah, Hod, Necah, Yesod, és Malkhut.
Legfelül vagy középen van a meg nem nyilvánult létezésből kilépő Akarat, a kiterjedés nélküli pont, minden létező eljövendő forrása, melyet az Első Koronának, Az Öregnek, vagy a Fehér Fejnek is hívnak – ez a Kiáradás oka, Isten megnyilvánuló ereje.
Innen árad ki a Tíz Hang, amelyek létrehozzák a relatív világot. A Tíz Isteni Alapelv, Isten attribútumai, vagyis a Szefirák egy szemvillanás alatt szikráznak föl, akár egy örök Villám.
A Hagyomány szerint a Szefira (sefirot) szó szerint zafírt vagy felszikrázó fényt jelent, de nevezik számnak, fokozatnak, edénynek, erőnek, köntösnek, koronának, Isten belső arcainak, vagy Ősidőknek is.
A tíz szefira
A szefirák sorban a Fa csúcsán elhelyezkedő Keter (Korona), majd onnan lefelé a Hokmah (Bölcsesség), a Binah (Megértés), Hesed (Könyörület), a Gevurah (Ítélet), a Tiferet (Szépség), Necah (Örökkévalóság), a Hod (Visszaverődés), a Yesod (Alapzat), végül pedig a Malkuth (Királyság). Egyik-másik szefirának több neve is van; a Gevurah-t, melynek szótöve annyit tesz Hatalom, Dínnek vagy Pehádnak is nevezik, mely Ítéletet és Félelmet jelent, míg a Hod és Necah szefirákat Dicsőségnek és Győzelemnek is fordítják.
[1]Megkülönböztetünk Praktikus-, Írott-, Le Nem Írt-, és Dogmatikus Kabbalát.
Szerző: Tarr Dániel
Forrás: tarrdaniel.com
Képek: wikimedia