A Disney "Raya és az utolsó sárkány" című filmje egyszerre komoly spirituális tanítás, csodálatos kaland és politikai propaganda. A Raya és az utolsó sárkány pont olyan, mintha a druunok már kővé dermesztették volna és emlékeztető lenne egy valaha szebb világra, amely most a politikai propaganda démonainak áldozatául esett.
A Raya és az utolsó sárkány spirituális filmként is megállja a helyét. Három olyan tanítást is tartalmaz, amely felett hajlamosak elsiklani a kritikák, mert a politikai propagandára összpontosítanak – rendszerint éltetve azt, ami egyébként pusztítja a társadalmunkat.
Ha mindig is tudni akartad, milyenek a démonok, vagy miért léteznek sárkányok, ez a film neked való!
Tartalomjegyzék
A Raya és az utolsó sárkány, tradicionális-spirituális szempontból nézve egyszerre örömteli, ébresztő és elkomorító
A Raya és az utolsó sárkány örömteli tradicionális-spirituális szempontból, mert valósan mutatja be a sárkányokat és démonokat, emellett a női szereplők nem csak bábuként szerepelnek a történetben.
A Raya és az utolsó sárkány ébresztő hatású, mert valós veszélyre (démonok) és lényeges irányra (egység) hívja fel a figyelmet.
A Raya és az utolsó sárkány elkomorító tradicionális-spirituális szempontból, mert a neofeminista, férfigyűlölő, „csak a nők tudnak mindent megoldani” hazugságot terjeszti.
Míg a Moanában megvolt az egyensúly valamennyire (Maui aktív szerepe a maszkulin ágens torzított, de élő megjelenése volt), itt már ez sincs: a férfiak már ellenlábasként se szerepelnek.
Nők küzdenek nőkkel
Teljesen kifordult, széthullott világ. Mégis, értelmezhető ez a kifordultság úgy, mint a druunok, azaz démonok hatása: minél inkább a démoni erőhatások érvényesülnek, annál inkább szorul a háttérbe az egészséges, Égi Törvények szerinti világrend.
A Raya és az utolsó sárkány története röviden
Mintegy ötszáz évvel azután, hogy a druun nevű baljós, sötét szörnyeket, valójában démonokat legyőzték, árulás miatt széttörik a varázskristály. A druunok visszatérnek, hogy folytassák a pusztítást.
Raya, a rettenthetetlen harcos hercegnő feladata, hogy felkutassa az utolsó sárkányt, és végleg véget vessen a druunok rémuralmának.
A film a fiktív Kumandra földjén játszódik, de valós délkelet-ázsiai kultúrákon alapul, és Raya (eredeti hangja: Kelly Marie Tran, magyar szinkron: Mentes Júlia) történetét követi, aki évek óta próbálja megtalálni a módját annak, hogy visszafordítsa a druun-nak nevezett démonok pusztítását.
A sárkányok jelentik a kulcsot a démonokkal szemben
Mielőtt évszázadokkal ezelőtt kihaltak volna, a sárkányok egykoron a földön jártak, és barátságos őrzőként szolgáltak az emberiségnek. Mágiájuk a Sárkány Ékkő nevű ékszerben él tovább, amelyet egy barlangban őriznek a Szívben, de a másik négy királyság áhítozik hatalmas erejére.
Egy nap mind az öt frakció összejön, és megpróbálnak békét kötni, de a feszültségek elszabadulnak, harc tör ki, és az Ékkő öt darabra törik, amelyek szétszóródnak Kumandrában. Ez megnyitja az utat az ősi ellenség, a druun előtt, amely kővé változtatja az embereket.
A hatalmas zöld földektől az erődvárosokig színes kalandok kitalált birodalma ez, ahol Raya küldetése, hogy megidézze Sisu (eredeti hangja: Awkwafina, magyar szinkron: Peller Anna), az utolsó sárkány szellemét, és újra egyesítse a Sárkány drágakő maradványait. Csak ez mentheti meg a földjét és annak lakóit, köztük az apját.
A Raya és az utolsó sárkány tradicionális-spirituális szempontból
A Raya és az utolsó sárkány kedves, megható film. Erősen délkelet-ázsiai ihletésű, a mainstream Hollywood által még nem teljesen feltárt világot használ. Habár egyedi kultúrát próbál bemutatni, azért tisztán kivehetők az indonéz, kínai, korei vagy japán elemek.
A történetbeli Kumandra egy elvarázsolt birodalom, amelyet különböző délkelet-ázsiai kultúrák ihlettek, és amely öt királyságra oszlik, amelyeket a sárkány testrészeiről neveztek el: Szív, Agyar, Gerinc, Karom és Farok.
A film a Disney eddigi legmarkánsabb képi világát is tartalmazza, és olyan világba helyezi karaktereit, amely egyszerre klasszikusnak és újnak hat.
Főbb témák a Raya és az utolsó sárkány című filmben
A gyász a film egyik fő témája, és több szereplő is beszél a druun által „megölt”, illetve technikailag kővé varázsolt szeretteiről.
A szereplők között olyan gyerekek is felbukkannak, akik elvesztették szüleiket és egész családjaikat, és önerőből próbálnak túlélni.
Raya nem csak az apját próbálja visszahozni az életbe, hanem a világot próbálja újraegyesíteni. A Raya és az utolsó sárkány okosan nyúl a jelenlegi korunk egyik nagy témájához – az egység kereséséhez
A film hangsúlyozza a másokban való bizalom és az előítéletek leküzdésének fontosságát, hogy közös nevezőre jussunk. Raya pedig kiemelkedő példakép, aki bátorságot, csapatmunkát és kitartást mutat.
A Raya és az utolsó sárkány még az egység kulcsát is megadja: a közös értékrend. Ha ez hiányzik, nem létezhet bizalom sem. Ha pedig nincs kölcsönös bizalom, egység sem valósulhat meg.
Negatívumok a Raya és az utolsó sárkány című filmben:
A Disney immáron nyíltan és egyértelműen a pozitív, maszkulin férfi főhősök eltüntetésén dolgozik. A Raya és az utolsó sárkány lényegében csak erős női karakterekkel dolgozik, akik már nem várnak egy hercegre, hogy megmentse őket.
Ellenkezőleg, ők azok, akik megmentik a világot. A „progresszív” eszmeiség szerint a Raya és az utolsó sárkány erénye, hogy női karakterekből álló szereplőgárdája van.
A film túlságosan is lapos és tele van propagandával
A Raya és az utolsó sárkány annyira hasonlít szinte mindenre, amit a Disney az elmúlt évtizedben kiadott, hogy borzasztóan ismétlődőnek tűnik. Tele van menő Tik-Tok párbeszédekkel és a közösségi médiában elfogadott politikai üzenetekkel
Ez a politikai propaganda folyamatosan folyik a filmből, bár annyira nem durván, mint a tönkretett Star Wars vagy Ghost Busters vagy Star Trek franchise esetében.
Mégis, a progresszív (valójában pusztulást szolgáló, mélységbe „haladó”, a Verem erőit szolgáló) anti-szellemiség, a férfigyűlölő, Nyugatellenes szellemi kútmérgezés ezt a filmet is pontosan úgy suvasztja, ahogy a druunok a Raya és az utolsó sárkány világát.
Ahelyett, hogy férfi és női főhős összefogva, a Férfi küzdene a gonosszal nyíltan, míg a Nő a férfit támogatva, a Férfi védelmező pajzsa mögül végezne a Gonosszal (mint a Gyűrűk Urában), gyakorlatilag a férfiak ebben a mesében gammahímek: háttérszereplők egy neofeminista „csak a nők tudják a világot helyrehozni” étosz szolgálatában.
Mindez azonban értelmezhető a negativitása ellenére is spirituális tanításként
Egy démonok által pusztított, széthulló világban már nincsenek férfi Hősök. Nincs Férfi példakép, akire felnézhetnek a fiúk, és aki megadja az egészséges mintát a lányok számára, milyen férfit válasszanak maguk mellé.
Nincs igazi Női példakép sem. A saját népét despotaként uraló matriarcha pontosan olyan, mint amilyennek a neofeministák a patrarchális Férfit próbálják beállítani: a felszínen joviális, valójában pedig elnyomásban tart mindenkit.
Az Erős Női Karakter „barátnőjét” kétszer is eláruló Erős Női Karakter küzdelme, majd egymásra találása pont olyan, mint amit már ezerszer láttunk, legfeljebb férfiakkal.
Pozitívumok a Raya és az utolsó sárkány című filmben:
A harcoló karakterek motivációi és céljai szépen összetettek voltak, ami ritka egy animációs filmben. Ez egy átgondolt, értelmes fricska az agyatlan sekélyességre, amivé a legtöbb családi film vált az elmúlt két évtizedben.
A Raya és az utolsó sárkány szakrális-okkult szempontból lényeges része három pontban foglalható össze
Ez a három szempont a következő:
- A sárkányok a démonok ellen védelmezik a teremtés egészét, miközben egy-egy természeti erő tartozik hozzájuk.
- A sárkányok nem jók vagy rosszak, hanem más létezők, más lélekúttal, feladatokkal.
- A démonok az emberek lényegét pusztítják el, nem szállnak meg alacsonyabb rendű létformákat.
Magától értetődően ennél sokkal több minden tudható a sárkányokról (nem keverendők a tudat nélküli erők sárkányállataival), a démonokról (szintén nem azonosak az emberek vágy-gondolat elementáljaival, amik a kielégítetlen testi szükségletek energetikai elfajzásai) és egyáltalán arról a kozmikus háború-sorozatról, amely a Teremtés kezdete óta zajlik.
A druunok, azaz démonok bemutatása tűpontos. Formára, színre, hatásra egyaránt. Ráadásul a filmben külön jó pont, hogy allegorikusan mutatja be a hatásukat: az ember nem hal meg, csupán a lélektelen teste marad hátra.
A szikla, a kő az Anyag szimbóluma, a puszta hústest jelképe
A démonok elpusztítják a lelket és a testet hagyják hátra. Feltéve, ha hagyjuk. Hála az Égieknek, ez a háború még bőven nem ért véget.
A békeidő pedig nem azt jelenti, hogy örökre béke lesz a „druunoktól”. Azt jelenti. folytonos éberséggel kell őrködnünk a világrend védelmében.
Már csak azért is, mert a druunok most is fáradhatatlanul pusztítják mindazt, ami az Égi Rend szerint való.
Maga a film egyszerre fogható fel úgy, mint a progresszív woke antiszellemiség képviselője – ugyanakkor értelmezhető úgy is, hogy ez a progresszív woke antiszellemiség a druunok, démonok által tönkretett világ eredménye, és ha sikerül ismét legyőzni a démoni erőket, kialakulhat újra az egyensúly Nő és Férfi között.
A Raya és az utolsó sárkány kötelező darab tehát mindazoknak, akiket ténylegesen az Igazság érdekel!
Képek forrása: Disney, Raya és az utolsó sárkány
Forrás: tarsasag.org